در پاسخ به سهم سادات و حقوق بيشتر سادات بايد توجه داشت كه:
1. سهم سادات هيچ گونه برتري اقتصادي و انباشت ثروت را پديد نمي آورد، زيرا:
اولا اختصاص به سادات فقير دارد، به گونه اي كه نه قدرتي براي كار كردن دارند و نه ثروتي كه بتوانند با آن زندگي كنند علاوه بر آن نبايد فاسق و متجاهر به فسق باشد.
ثانيا بر خلاف زكات، خمس را نمي توان آن قدر پرداخت كرد كه يك دفعه فقير سيد غني بشود و افزون بر مخارج سالانه مقداري را نيز سرمايه قرار دهد. اين گونه سخت‌گيريها  موجب برتري اقتصادي سادات بر غير سادات نخواهد شد. حتي اگر مقدار سهم سادات افزون بر حاجت ضروري سادات فقيره باشد، بايد در جهات ديگري مصرف شود.
2. اسلام روش تأمين جداگانه و مستقلي براي سادات در نظر گرفته است تا حالتي رواني ايجاد شود كه اولا پيامبر(ص) همواره نسبشان را حفظ كنند و ياد و خاطره آن همواره محفوظ بماند و همواره در ذهنشان باشد كه اولاد پيامبر(ص) و علي(ع) هستند و اين مسأله محرك آنان به سوي اسلام و فعاليت و تلاش بيشتر در جهت حفظ اسلام باشد.
تاريخ نيز نشان داده است كه سلسله جليله سادات و به ويژه سادات علوي، از صدر اسلام تا كنون نيرو و محركه در وجودشان بوده كه آنان را به حمايت بيشتر از اسلام برانگيخته است. اگر قيام هاي مقدس در دوره اموي ها و عباسي ها به دست علويين صوررت گرفته است، در دوره هاي بعد نيز در ميان طبقات مختلف علماء و حكما، ادبا، افرادي از پيامبر(ص) نسب برده اند، نسبت به ديگران در راه اسلام فعال تر بوده اند. 

احترام و اكرام سادات از بني هاشم مطابق آيات و روايات معتبر اسلامي بر هر مسلماني واجب مي باشد. – با بررسي آيات قرآن تمامي پيامبران كه در زمينه اجر و مزد رسالت و زحمات در اين راه سخن گفته اند اين تعبير را دارند كه ما از هيچ كس اجر و مزدي نمي طلبيم بلكه اجر ما تنها بر خداوند بزرگ است , (سوره ي شعرائ, آيات : 109, 127, 145, 164 و 180 – سوره هود آيات 29 و 51 و سوره ديگر قرآن ), ولي درباره ي پيامبر اكرم سه تعبير در قرآن آمده است 1. بگو اي رسول ما, هيچ اجري از شما نمي طلبيم بلكه اجر و مزد رسالت من بر خداست (سوره سبائ, آيه 47). 2. از شما مردم اجري نمي طلبم مگر كسي كه بخواهد راهي به سوي پروردگارش بيابد (فرقان , آيه 57). 3. بگو: از شما اجري نمي طلبيم مگر رعايت و محبت كردن شما نسبت به خويشان و اقربايم را. كه پيامبر اكرم بدستور خود خداوند اجر و مزد رسالتش را دوستي و احترام و محبت به خويشان و ذريه اش قرار داده است . البته جمع اين 3 آيه كه در يكي مزد نطلبيده و در آيه اي ديگر طلبيده , چنين است كه اگر پيامبر محبت ذريه اش را خواسته , سود اصلي اش به خود مسلمانان بر مي گردد زيرا محبت و احترام عامل موثري است براي پيروي كردن .براي مطالعه بيشتر اشنايي با قران شهيد مطهري ج3 فصل 6 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *