مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله در سال 1390 با آرمان دستيابی به شبكه سرمايه انسانی سادات رشديافته در تراز منتظر واقعى امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ذیل بنیاد آلاء فعالیت خود را آغاز کرده است.

یک مرکز تخصصی ویژه خدمت به سادات که در دو عرصه کلی فعالیت می‌کند.

عرصه اول ایجاد زمینه‌ای برای تربیت و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان سید.

عرصه دوم شبکه کردن سادات موثر شهر با یکدیگر.

چشم‌انداز مرکز در عرصه اول، تحقق مجموعه‌ای است پیشرو، در حوزه تربیت هوشمند، خانواده‌‎مدار و متخصص‌پرور. به همین منظور در ابتدای هر سال فراخونی در هر یک از شهرهای اصفهان و قم انجام می‌شود و پس از اجرای فرایند گزینش (مصاحبه با دانش‌آموز و خانواده‌ها و اردوی رفتارشناسی و شخصیت‌شناسی) و قبولی در آن‌ها، دانش‌آموز جذب مرکز شده و اکنون‌که به عنوان متربی شناخته می‌شود  شروع به فعالیت‌های تربیتی و استعدادی می‌کند. این فعالیت‌ها به‌صورت گروهی و مربی‌محور از ابتدای کلاس چهارم شکل می‌گیرد.

در ساحت تربیتی بنای مرکز بر مبنا قراردادن تربیت اسلامی و برگرفته از وحی بوده است. به همین سبب اندیشمندان متعدد تربیتی که در تاریخ معاصر حرفی برای گفتن داشته‌اند، بررسی شد و از میان آن‌ها اندیشه مرحوم استاد علی صفائی حائری دارای چهارچوب و سازوکار عملیاتی‌ و کارآزموده‌ تحلیل شد. لذا بر این شدیم تا بر اساس اصل واحد بودن مبانی در یک تشکیلات تربیتی در کنار بهره‌گیری از دیگر نظرات، اندیشه این عالم بزرگوار را به عنوان مبنا انتخاب کنیم. برای پیاده‌سازی این مبنا در ساحت تربیتی بسترهای متنوعی از جمله: کلاس‌های قرآن، اردوهای تربیتی، برنامه‌های ورزشی، هیئت‌های هفتگی و مناسبتی و … را به خدمت گرفتیم.

متربی در ابتدای ورود، مباحث تربیتی قبل از بلوغ عقلی را می‌گذراند، بیشترین تمرکز مرکز در این سن، بر روی ایجاد سه خصلت: شخصیت و هویت مستقل، حریت و آزادمنشی و تفکر متربی است که سعی شده است این مهم در همۀ بسترهای تربیتی فوق‌الذکر به ویژه جلسات هفتگی مربی با متربی (جلسات رویش) و در قالب طرح درس‌هایی، محقق ‌شود.

این متربیان پس از این مرحله و در ابتدای بلوغ عقلی (کلاس‌های دهم و یازدهم)، در کنار گذراندن برنامه‌های تربیتی به تدریج به سمت پذیرش مسئولیت‌هایی در مرکز و در قالب شورای جوانه‌ها سوق داده می‌شوند. بعد از رسیدن او به دوران بلوغ عقلی (کلاس دوازدهم و دانشجویی) با شکل‌گیری قوه تعقل، زمان انتخاب‌های بزرگ او فرا می‌رسد لذا برای نقش‌آفرینی در مسئولیت‌های اجتماعی وارد شاخه جوانان می‌شوند. در این شاخه برای اثرگذاری بیشتر و تربیت یک انسان موثر در صحنه اجتماع، نیازمند به داشتن برنامه‌هایی از دو حیث معرفتی و عملیاتی به صورت توأمان هستند.

در زمینه استعدادیابی نیز متربی از زمان ورود به مرکز فرایند خودآگاهی، کشف استعداد و طرح‌ریزی مسیر زندگی را طی می‌کند.

در سه سال اول متربی با حضور در کلاس‌هایی به شناخت بهتر از توانایی‌ها و ویژگی‌های خود خواهد رسید (خودآگاهی و کشف استعداد)

در سه سال دوم بر اساس این خودآگاهی، استعدادیابی ادامه پیدا کرده، ولی این‌بار کلاس‌ها با تمرکز بیشتری بر روی انتخاب رشته مدرسه و با هدف داشتن یک انتخاب آگاهانه و هدفمند برگزار می‌شود.

سه سال سوم دوره رشد و توسعه فردی متبی در زمینه استعداد کشف شده و رشته انتخاب شده‌اش می‌باشد تا بتواند در پایان به یک انتخاب آگاهانه از رشته دانشگاهی منجر شود.

طی کردن درست این مسیر نقش به‌سزایی در انتخاب مسیر شغلی آینده متربی و هم‌چنین نقش‌آفرینی اثرگذارتر او در اجتماع دارد.

مسیر تربیتی و استعدادیابی مرکز کاملاً هماهنگ بوده و براساس همین مسیر هماهنگ، خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازم را می‌بینند، تا در نهایت خانواده که مهم‌ترین نقش را در تربیت دارد، خود به یک هسته تربیتی مهم و اساسی تبدیل شود.

راهبرد مرکز سلاله در عرصه دوم یا همان شبکه‌سازی، مرتبط کردن همین خانواده‌های سادات عضو مرکز با یکدیگر در قدم اول و به بهانۀ تأمین نیازهای یکدیگر از طریق توانمندی‌های همدیگر است.

در قدم بعدی این خانواده‌ها می‌بایست به تدریج با سادات بیرون از مرکز مرتبط شده تا بتوانند به‌واسطه شبکه تشکیل شده قبلی، نیازهای سادات غیر عضو مرکز را نیز شناسایی و تأمین کرده و از این طریق دایره ارتباطی سادات را وسیع‌تر نمایند. در قدم آخر که همان آرمان مرکز بوده، به مرور به شبکه‌ای از سرمایه‌های انسانی سادات رشدیافته در شهر خواهیم رسید که تراز  منتظر واقعى امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بوده که نه تنها، محل رجوع سادات بلکه عموم مردم (غیر سادات) نیز شده‌اند.

این مرکز دست نیاز به سوی تمام صاحب‌نظران تربیت و علاقه‌مندان به سلاله پاک حضرت زهرا علیهاالسلام دراز کرده و درخواست دارد هر پشنهادی برای بهبود این مرکز به ذهنشان می‌رسد به سمع و نظر ما برسانند.