استاد علی صفائی:
ایشان تربیت را به دو دوره قبل از بلوغ و بعد از بلوغ تقسیم می نمایند که نظرات ایشان برای این دو دوره به شرح می باشد:
قبل از بلوغ:
محيطهاى تربيت بسته، متضاد و متحرك
و شكلهاى تربيت: «تلقينى» و «تحميلى»، «شخصيت، حريت، تفكر» و عوامل تربيت: نقطه ضعفها، عواطف و احساسات عميق، تقليد، رقابت، عشق، ترس و …
و از وسايل تربيتى: مستقيم و غير مستقيم
بعد از بلوغ:
انسان بالغ را در چهار حوزه شناخت و معرفت و احساس و عقيده و عمل و اقدام و علوم و صنايع دنبال ميكنيم؛
در حوزه معرفت، از تربيت اسلامى و فلسفه و عرفان اسلامى
در حوزه احساس، از اخلاق اسلامى بر اساس تركيب و تبديل نه تلقين و عادت
در حوزه عمل، از رابطه عمل با انگيزهها و عاملها، با توان و وسعت انسان، با زمان و موقعيت، با هدفهاى مطلوب، با عملهاى ديگر و انتخاب بر اساس اهميت سخن مىگوييم.
در حوزه علوم، از نيازهاى انسان و پاسخهاى ابتدايى و شكل ابتدايى ابزار و صنايع و جمع بندى آنها و قانونمندى آن و ظهور علوم و گسترش علوم و تقسيم برنامهها و تخصصها و ظهور مديريتها و سازمانهاى بزرگ بحث مىشود. و پيوند نياز و عمل و صنعت و علم و مديريت و تخصص و سازمان مشخص مىشود.
افرادی که تمایل به آشنایی با مبانی تربیتی استاد صفائی حائری دارند پیشنهاد می گردد 3 کتاب “تربیت کودک” “مسئولیت و سازندگی” و “انسان در دو فصل” را مطالعه نمایند.
مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله بر حسب نیاز اقدام به جمع آوری جملات و نظرات استاد صفائی حائری در زمینه استعداد، شغل و هوش نموده است که در فایل زیر قابل مشاهده می باشد: