فعالیت فرهنگی که هدفش جریان‌سازی تربیت نیروهای مؤثر است نیاز به تضمین ادامه و بقاء دارد و مسئولان آن همان‌طور که دغدغۀ شروع آن کار را دارند باید به فکر ادامۀ کار و تداوم آن باشند؛ لذا تربیت نیروی متفکر و باانگیزه که به دنبال آرمان‌ها و اهداف مطلوب و رشددهندۀ مجموعه باشد، از ضروری‌ترین کارهای یک مجموعۀ فرهنگی است. فرد متفکر و باانگیزه‌ای که مد نظر است به دنبال کار و فعالیت سازنده است و رفتارهای مسئولانه دارد که از شاخص‏های انسان سالم است. تقویت و رشد رفتار مسئولانه و در کل مسئولیت‌پذیری جز با شناسایی عوامل مؤثر بر آن امکان‏پذیر نخواهد بود.

بنابر نکته‌ها و اهداف گفته‌شده شورایی در مرکز سلاله با عنوان «شورای جوانه‌ها» تشکیل شد. در این شورا متربیان توانمند در حیطه‌های فکری، اجرایی و عملیاتی با درنظرگرفتن علایق و توانمندی‌های شخصی و اجتماعی، در قسمت‌های مختلف شورا با نام «کارگروه‌ها» عضو و در همان زمینه مشغول به فعالیت می‌شوند. یکی از مزیت‌های مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله همین شورای جوانه‌هاست.

کارگروه‌هایی که در شورای جوانه‌ها تعریف شده است شامل کارگروه مطالعه و کتاب‌خوانی، علمی‌تحصیلی، هیئت، و رسانه و فوق‌برنامه می‌باشد. هر کدام از سرگروه‌های شورای جوانه‌ها افرادی را به‌عنوان زیرمجموعه از گروه‌های تربیتی با مشورت مربی آن گروه به تیم خود اضافه می‌کند تا همۀ گروه‌ها در قالب تیم در ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت تمام برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.

هر متربی که عضو شورای جوانه‌ها می‌شود موظف است در جلسۀ شورای جوانه‌ها که هفته‌ای یک‌بار برگزار می‌گردد شرکت کند تا ضمن تعریف وظایف و مسئولیت‌های مشخص برای کارگروه‌ها، راهکارها و برنامه‌های اجرایی‌عملیاتی کارگروه خود را در بخش مدنظر اعم از علمی‌تحصیلی و… پیاده‌سازی کند.

این سبک از مسئولیت‌دهی یعنی تشکیل کارگروه‌های مختلف با مشارکت تمامی گروه‌ها و به منصۀ ظهور و بروز‌ رساندن متربیان آثار و فواید شخصی، جمعی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین این آثار، تقویت تعامل متربیان در حین انجام کارهاست که همین تعامل و ارتباطی که بین آن‌ها شکل می‌گیرد و مشارکت و کار گروهی آنان به تقویت حس تعلق نوجوانان به مجموعه‌ای که عضو آن هستند کمک می‌کند و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ارزش‌های والا و الهی در متربی و به‌خصوص نوجوان شود.

یکی دیگر از آثار و نکته‌های مثبت مسئولیت‌دهی به متربیان، رشد مستقل و مطلوب آنان و به‌خصوص نوجوان در بعد ارتباطات اجتماعی و موضوع‌هایی مثل تفکر انتقادی و… است. چرا که تصمیم‌ها در هر کارگروه با مشورت جمعی و با هم‌افزایی‌های مختلف انجام می‌شود و قبل از اجرای هر برنامه، فعالیت مدنظر توسط متربیان و اعضای گروه بررسی و سپس برای اجرا ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی خواهد شد.

نکتۀ حائز اهمیت در بحث شورای ‌جوانه‌ها پیگیری هفتگی برنامه‌های کارگروه‌ها در جلسه‌های منظم این شوراست. در این جلسه‌ها که با حضور مدیر مرکز و کارشناسان تربیتی برگزار می‌شود، کارگروه‌ها درخواست‌ها و مشکلات خود را مطرح می‌کنند تا مسائل و نقاط ضعف هر پروژه به حداقل برسد و موانع و مشکلات برطرف شود، هم‌چنین هر پروژه توسط مرکز مورد ارزیابی دقیق کمی و کیفی قرار گیرد تا به نحو احسن به مرحلۀ اجرا برسد.

احمد محمودی

کارشناس تربیتی مرکز سلاله شعبه قم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *