morabianqom0193

مربیان مرکز فرهنگی تربیتی سلاله پس از گذراندن دوره های : روشهای حلقه داری ، روشهای ارتباط با متربیان ، و راهکارهای تربیت صحیح ، بنا بر اهمیت ایجاد نشاط و خلاقیت در حلقه های تربیتی ،یک دوره راههای تنوع بخشی به حلقه ها را زیر نظر استاد تقوی سپری نمودند.

در این جلسه استاد تقوی ، بازی ها و راهکارهای مختلفی برای ایجاد نشاط و تنوع در کلاس معرفی نمودند و با اجرای مسابقات مختلف بین مربیان ، بحث خود را به صورت عملی ارائه نمودند.

نمونه ای  از راهکارهای عملی تنوع بخشی در کلاس حلقه ها بدین شرح می باشد :

بازی های کلمه سازی ، حافظه سنجی ، شمارش نعمتها ، ثواب شماری ، مناسبتی ، شمارشی ، تکمیل اشعار ، بگو و بیرون بفرست ، حفظ قرآن.

این بازی ها علاوه بر ایجاد شور و نشاط بین متربیان حاوی مباحث تربیتی بوده و بصورت ضمنی مباحث مطرح شده در حلقه های فرهنگی را به متربیان منتقل می کند.

جناب آقای تقوی برای ایجاد شور وشوق در حلقه ها ،  این راهکارها را پیشنهاد نمودند:

1 ) مسابقه جمله سازی .

هدف : آشنا شدن متربیان با مفاهیم دینی در قالب بازی با جملات.

تقویت حافظه ایشان .

تقویت توان جمله سازی با ادبیات صحیح.

شیوه : یک نفر بازی را با بیان یک کلمه آغاز می کند ، نفر دوم کلمه دیگری اضافه می کند و نفر بعدی کلمه دیگری ، تا اینکه در نهایت جمله ای با ارکان متناسب یک جمله به دست بیاید . در شیوه دوم هر کسی کلمه ای اضافه می کند باید کلمات قبل را نیز دوباره بازگو کند تا حافظه او سنجیده شود.کلماتی که افراد اضافه می کنند باید به تکمیل معنی جمله کمک کند و جمله را از راه اصلی خود دور نکند . مربی در این بین می تواند در برخی از محورها متمرکز شده و به مناسبت برخی از واژگان را به حسب سن افراد توضیح دهد.

2 ) مسابقه شمارش نعمتها

اهداف : انسانها باید راضی زندگی کنند ، یادآوری نعمتها موجب رضایت از زندگی می شود . بهتر است با بیانی شیوا ، نعمتهایی که خدا در اختیار انسانها قرار داده را موجب خوشبختی بنامیم تا متربیان ارزش این نعمتها را بهتر بدانند .

روش : متربیان باید یکی یکی نعمتهای خداوند را بشمارند . مکث کردن یا بیان نعمتهای تکراری موجب حذف بازیکن می شود .

3 ) وکیل باشی.

اهداف : تقویت دقت و تمرکز بچه ها

پرسشگر به یکی از متربیان نگاه کرده و سوالی را می پرسد . اما به جای او باید بغلدستی اش که به او نگاه نمی شود جواب دهد.

4 ) ثوابی :

اهداف :آشنا ساختن متربیان با بحث ثوابها. و بیان ارزش کارهای خیر در جامعه

روش : هر کسی ثوابی که صبح تا بحال انجام داده بازگو کند. بدون مکث و غیر تکراری . در حین این بازی می توان با تشویق متربیانی که ثوابی انجام داده اند انگیزشی برای دیگران برای انجام آن کار خیر ایجاد نمود.

5 ) حافظه سنجی :

اهداف : سنجش حافظه متربیان و آشنا شدن ایشان با احادیث به صورت ضمنی

روش : چند حدیث کوتاه را انتخاب کرده و  یکی یکی از متربیان می خواهیم که آنها را تکرار نمایند. و در مرحله بعد حدیث دیگری اضافه نموده و باز می خواهیم که علاوه بر تکرار حدیث قبلی ، حدیث جدید را اضافه نمایند. مثلا الصلوه معراج المومن ، الصلوه نور المومن ، الصلوه مفتاح کل خیر و …

6 ) مناسبتی :

اهداف : آشنا شدن با مناسبتهای مذهبی .

روش : تمام واژه هایی که مستقیما به یک مناسبت مربوط می شود با سرعت بیان کنند. مکث و بیان کلمات تکراری موجب حذف می شود .مثلا در باره مناسبت 22 بهمن :اطلاعیه ، مسلسل ، شعار ، اعلامیه ، امام خمینی ( ره)

7 ) شمارشی:

اهداف : آشنا شدن متربیان با انواع مناسبتهای مذهبی.

روش : مجری ، اعداد را بیان می کند و متربیان باید مناسبتهای مذهبی که مربوط به این عدد می شود را بیان کنند .

مثلا یک : خدای واحد،  2-  دو رکعت نماز صبح.3 –امام حسین امام سوم

8 ) تکمیل اشعار :

اهداف : آشنا شدن با اشعار پارسی.

روش :  متربیان به دو گروه تقیسیم می شوند . یک گروه یک بیت از یک شعر را می خواند و گروه دوم باید آنرا تکمیل نماید.

9 ) بگو و بیرون بفرست:

اهداف: آشنایی با مفاهیم دینی در قالب بازی .سنجش میزان اطلاعات متربیان.

متربیان به دو گروه تقسیم می شوند . یکی از افراد سوالی مطرح می کند اگر گروه مقابل نتوانست جواب دهد باید یکی از افراد گروه مقابل حذف شود.

در نوبت بعدی از گروه دوم سوالی پرسیده می شود . در صورتیکه که جواب صحیح دادند هم می تواند یار خود را به گروه برگرداند هم می تواند فردی از گروه مقابل حذف نماید.

10 ) حفظ قرآن :

اهداف : تشویق متربیان به حفظ قرآن .

از متربیان می پرسیم چه سوره هایی حفظ است / اگر با اطمینان اسامی سوره را گفت امتیاز می گیرد اگر با شک گفت باید سوره از او پرسیده شود تا امتیاز بگیرد.

morabianqom0293

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *