hamayesh93-01

پنجمین همایش طلاب سید استان اصفهان با سخنرانی آیت الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) روز جمعه 25 مهرماه 1393 برگزار گردید.رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم ضمن تبریک عید غدیر و ابراز خرسندی از برپایی چنین همایشی گفت: عید غدیر، عید امامت، خلافت و ولایت است و این عید، عیدالله اکبر است به گونه ای که در احادیث داریم این عید در آسمان‌ها و نزد ملائک معروف‌تر است تا بین زمینیان و تجلیل از سادات که از فرزندان پیامبر اکرم (ص) هستند. این اولین جلسه ای است که من تحت این عنوان شرکت می‌کنم و به برگزار کنندگان آن تبریک می‌گویم چرا که تجلیل از سادات در واقع تجلیل از ائمه و پیامبر است و موجب خشنودی حضرت مهدی (عج)، ائمه و در راس آنها خداوند عزوجل می شود و این جلسه بسیار جلسه محترم و با شکوهی است.
آیت الله مقتدایی در ادامه صحبت هایش به ۴ ویژگی عید غدیر اشاره کرد و افزود: عید غدیر چهار ویژگی دارد که اگر هر کدام از آنها به تنهایی در روزی اتفاق می افتاد، می‌توانست آن را تبدیل به یک عید بزرگ کند و وقتی هر ۴ اتفاق در یک روز افتاده است حجت بر همگان تمام است: اولین اینکه با واقعه غدیر کفار از اینکه بتوانند به اسلام ضربه بزنند یا در آن انحراف ایجاد کنند مایوس و ناامید شدند و تمامی تاریخ‌نویسان و محدثان در باب کلمه ” الیوم” اتفاق نظر دارند که مراد از آن روز ۱۸ ذی الحجه است، چه علمای شیعه و چه علمای اهل تسنن اتفاق نظر دارند که روزی که باعث ناامیدی کفار از ضربه زدن به اسلام شد روز عید غدیر است چرا که کفار و مشرکین برای نابودی اسلام چشم به زمان رحلت پیامبر داشتند تا از اختلاف بر سر جانشینی پیامبر به اسلام ضربه بزنند و پیامبر اکرم (ص) با تعیین حضرت علی (ع) به عنوان جانشین همه آنها را ناامید کرد. دوم اینکه خداوند این روز را روز کامل شدن دین می نامد، روزی که تمام احکام دین از جمله احکام باقی مانده از احکام حج، توسط آخرین مناسک حج پیامبر تکمیل شد و خداوند در این روز است که می فرماید “اکملت لکم دینکم” لذا این روز، روز تکمیل شدن دین هم هست. سومین مطلب این است که در این روز خداوند نعمت را هم بر مسلمانان تمام می کند و اسلام را که یکی از بزرگترین نعمت های الهی است به مسلمانان هدیه می کند. دینی که پیامبرش افضل پیامبران الهی است و دینش از صدمه و تحریف ایمن شده است. چهارم اینکه خداوند بعد از تمام تمهیداتی که برای دین اسلام قرار می دهد؛ می‌فرماید دین اسلام را برای شما پسندیدم؛ دینی که کاملترین دین و از تمام آسیب‌ها در امان است لذا باید به راستی این عید را بزرگترین عید اسلامی بدانیم.
آیت الله مقتدایی در ادامه صحبت های خود به برگزاری پنجمین همایش طلاب سید در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این اقدام و تکریم از سادات بسیار عمل مبارک و خوبی است که این تکریم ابتدا از سوی خداوند آغاز شد و شماها کاری را می‌کنید که خداوند انجام داده است و بحث خمس مربوط به آن را شامل می‌شود لذا موضوع خمس به نوعی تکریم سادات است.
آیت الله مقتدایی در پایان گفت: تکریم و تجلیل از سادات عملی است که نزد خدای متعال پاداشی بی‌نظیر دارد و برطرف کردن نیاز سادات به ویژه طلاب اجری بی‌شمار دارد.

آیت الله مکارم شیرازی در پیام تصویری خود در پنجمین همایش طلاب سید استان اصفهان ضمن تبریک عید سعید غدیر اظهار داشت:سادات باید تبلوری از اخلاق پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) باشند.

ایشان در ادامه پیام فرمودند:برادران اصفهانی همیشه ابتکارات زیادی دارند و تشکیل این جلسه خود از این نمونه هاست، اینکه این همه طلاب سید دور هم جمع شوند کم سابقه است و برگزاری این جلسات باعث همبستگی بیشتر بین سادات می شود و خوب است اینگونه جلسات در تمام کشور برگزار شود.
آیت الله مکارم در قسمتی دیگر از صحبت های خود به مقام سادات اشاره کرد و افزود: سادات مقام والایی در اسلام دارند و آیاتی از قرآن به همین موضوع اشاره دارد، لذا احترام سادات از چند جهت لازم است: اول اینکه سادات فرزندان پیامبر اکرم (ص) محسوب می شوند و ما اعتقاد داریم ذره ای از خون پیامبر اکرم در خونشان وجود دارد. دوم اینکه احترام به سادات عکس العملی تاریخی و ریشه دار است به موضوعی که کفار درباره ابتر بودن پیامبر مطرح کردند و باعث شد سوره کوثر نازل شود و امروزه تعداد بالای سادات تحقق عینی معجزه قرآن است. موضوع سوم، زنده نگه داشتن یاد پیامبر اکرم (ص) است چرا که مسلمانان با دیدن سادات یاد ائمه (علیهم السلام)، پیامبر اکرم (ص) و حضرت فاطمه (س) می افتند.
وی در پایان صحبت های خود به رسالت و وظیفه سنگین سادات اشاره کرد و گفت: در کنار کوه های بلند همیشه دره های عمیق وجود دارد لذا سادات باید با تمام ارج و منزلتی که دارند مراقب رفتار خود باشند و بدانند قصور و اشتباه آنها بسیار بزرگتر است و تاثیر عمیق تری در جامعه دارد و سادات باید سعی کنند هر کجا که باشند نمونه و تبلوری از اخلاق پیامبر و ائمه اطهار باشند و در رفتارشان با مردم مهربانی و تواضع وجود داشته باشد.

در ادامه همایش جناب آقای دکتر طیب نیا رئیس بنیاد خیریه آلا هم ضمن تبریک اعیاد گذشته و خیر مقدم به میهمانان و طلاب سادات حاضر در جلسه تکریم سادات و سلاله پیامبر را از دو منظر مهم ارزیابی کرد و گفت: هدف ما از برپایی چنین جلساتی اولا عمل به قرآن و سفارش آن در تکریم سادات به عنوان ذریه پیامبر اکرم (ص) است و در درجه بعدی بحث الگوسازی برای طلاب سید جوان است؛ چرا که این طلاب علاوه بر روحانی بودن، ذریه و فرزندان پیامبر اکرم (ص) نیز محسوب می شوند و وظیفه و رسالتی مضاعف در جامعه دارند و باید الگوی عملی جامعه باشند، لذا ما با برپایی چنین جلساتی و با تکریم از طلاب برتر، امیدواریم بتوانیم در جهت زمینه سازی و معرفی الگوی مناسب برای طلاب سادات به خصوص جوانتر ها قدمی برداریم.
در پایان این مراسم، از بانو علویه همایونی، شاگرد برجسته بانو مجتهده امین و نیز حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌احمد سجادی به‌عنوان ۲ تن از چهره‌های ماندگار و شاخص سید در حوزه‌های علمیه استان تجلیل به عمل آمد. همچنین در این مراسم به کلیه طلاب سادات کتاب “انسان ۲۵۰ ساله”(بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام اهدا شد.
اجرای گروه همخوانی و تواشیح سلاله توسط طلاب سادات نیز بخش‌های دیگر این مراسم بودند.
شایان ذکر است؛ پنجمین همایش طلاب خواهر و برادر سید استان اصفهان به همت مرکز فرهنگی تربیتی سلاله وابسته به بنیاد خیریه آلا اصفهان صبح امروز با حضور آیت الله مقتدایی، ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم، حجه الاسلام و المسلمین ربانی، ریاست مرکز خدمات حوزه های علمیه سراسر کشور، آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه شهر اصفهان، دکتر زرگر پور استاندار اصفهان،آیت الله مهدویرئیس هیات امناء مرکز فرهنگی تربیتی سلاله، تعدادی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی(دکتر کامران، مهندس فولادگر، دکتر حیدرپور) و جمعی از علما و مسولین شهر اصفهان در مجتمع فرهنگی مذهبی قائمیه اصفهان برگزار شد.

hamayesh93-02

hamayesh93-12

hamayesh93-03

hamayesh93-04

hamayesh93-05

hamayesh93-06

hamayesh93-15

hamayesh93-14

hamayesh93-07

hamayesh93-08

hamayesh93-09

hamayesh93-10

hamayesh93-11

hamayesh5-93

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *