امیدوارم سال نو برای همۀ ما سالی پر از برکت باشد. تقارن سال نو با میلاد امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) بر زیبایی و شکوه عید امسال ما افزوده است. دعا می‌کنم که ان‌شاءالله امسال، سال پایانی غیبت آن حضرت باشد.

مرور کوتاهی داشته باشیم بر سلاله؛ در سالی که گذشت:

  • تلاش کردیم به جای دیدن ۱۳۰ نفر، ۱۳۰ خانواده را نگاه کنیم. چرا که اجتماع و هم افزایی این ۱۳۰ خانواده می‌تواند برکات فراوانی داشته باشد. به‌رغم شرایط کرونایی، احساس می‌کنم نسبت به سال قبل، یک قدم به یکدیگر نزدیک‌تریم.
  • تلاش کردیم در مقاطع بعد از بلوغ مرکز سلاله، به سمت برنامه‌های مشترک که روح و هویت جمعی مرکز را تقویت می‌کند حرکت کنیم. برگزاری مستمر هیئت هفتگی، برنامه‌های اردویی در تهران و اردوهای مشترک بین دو شعبۀ قم و اصفهان و برنامۀ اعتکاف دانش‌آموزی بخشی از این تلاش بوده است.
  • تلاش کردیم بچه‌ها، مرکز را ازآنِ خود بدانند. اینکه بچه‌ها، به مرکز، نگاه خدماتی داشته باشند باعث می‌شود بزرگ‌ترین فرصت تربیتی که همان “سکوی پرش‌شدن برای کارهای بزرگ‌تر” می‌باشد، از آن‌ها دریغ شود. بچه‌ها باید بتوانند با سلاله، به آیندۀ خودشان فکر کنند و این امر محقق نمی‌شود، مگر با پذیرش مسئولیت؛ تشکیل کارگروه‌ها و شورای جوانه‌ها و واگذاری مسئولیت به بچه‌ها در همین راستا بوده است. برگزاری هیئت و ایستگاه‌های صلواتی، پیگیری کار خیر در مرکز، پیگیری مسئله‌های فکری و کتاب‌محور، کارهای رسانه‌ای و برنامه‌ریزی تحصیلی، بخشی از کارهایی بوده که به متربیان عزیز سپرده شده است.
  • تلاش ویژه‌ای در مقاطع قبل از بلوغ مرکز، برای افزایش کیفیت کلاس‌های استعدادی، نامه‌های آسمانی، رویش‌ها و نیز اردوهای تربیتی صورت گرفت، به گونه‌ای که تک‌تک کلاس‌ها و برنامه‌ها و نیز تک‌تک متربیان عزیز، مورد توجه و رصد مربیان عزیز و کارشناس محترم بوده‌اند. این امر، اگر چه درخصوص برنامه‌های تربیتی مقاطع بعد از بلوغ نیز صدق می‌کند، اما به دلیل فاصلۀ زیاد کلا‌س‌های استعدادی مقاطع بعد از بلوغ، با کیفیت مورد انتظار، جا دارد که در لیست کارهای اولویت‌دار سال جدید نوشته شود.
  • تلاش شد با به میان آوردن مباحث علوم انسانی، گعده‌های گفت‌گو و عصرانه‌های دانش‌آموزی و نیز میدان‌دادن به نقدها و طرح‌های متربیان درخصوص مرکز، تفکر انتقادی که لازمۀ رشد هر انسان و جامعه‌ای می‌باشد را در مرکز جدی‌تر دنبال کنیم.

همۀ این تلاش‌ها، ثمرۀ زحمات همکاران عزیز بنده در ستاد سلاله و شعبه و به‌طور ویژه، زحمات مربیان تربیتی عزیز می‌باشد که خالصانه و به‌طور مستمر و شبانه‌روزی، کار و تلاش کرده‌اند و البته حمایت و همکاری خانواده‌های عزیز، قابل توجه می‌باشد.

اما اموری که به نظر حقیر باید برای سال آینده مورد توجه جدی‌تر قرار بگیرد و در کنار استمرار و تقویت نکات فوق به آن‌ها پرداخته شود به شرح زیر می‌باشد:

  • با وجود همۀ تلاش‌ها درخصوص به‌ثمرنشستن کلاس‌های استعداد تخصصی که “سلاله تلنت” یکی از آن‌ها می‌باشد، لازم است به‌طور جدی درخصوص اصلاح و ارتقای فضای برنامه‌ها اقدام شود. افزایش انگیزۀ متربیان از طریق رقابت‌های سالم و نیز ارتباط آن‌ها با میدان‌های واقعی، خروجی‌محورشدن برنامه‌ها، ارتقای سطح اساتید و تجهیزات و برطرف‌کردن نواقص احتمالی طرح استعدادی سلاله، بخشی از اقداماتی است که باید انجام شود.
  • اردو و بازی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تربیتی است. اردو و بازی نیازمند طراحی است، و الا تبدیل به کاری روزمره و بی‌هدف می‌شود. طراحی آن‌ها هم مبتنی بر خلاقیت و هدف‌مندی است. در زمینۀ ارتقای خلاقیت در برنامه‌ریزی کلیۀ برنامه‌ها، به‌ویژه اردوها و بازی‌ها باید تلاش جدی‌تری را انجام بدهیم.
  • روح یک مرکز تربیتی، معرفت و معنویت می‌باشد. شروع برنامه‌های مرکز در سال جدید از ماه مبارک رمضان هست و در ادامه نیز فضاهایی مثل ماه محرم و صفر، اردوی مشهد مقدس، ایام فاطمیه و… وجود دارد که جا دارد با اهتمام بیشتری به آن‌ها توجه شود و بتوانیم خودمان را در مسیر نسیم رحمت الهی قرار بدهیم. هم برای بهره‌مندی معنوی و هم برای رشد شناخت و معرفت دینی.
  • سال جدید با هدایت رهبر حکیم انقلاب، سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی لقب گرفته است. جا دارد ما در مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله بیش از پیش به اطرافمان نگاه کنیم: مجموعه‌ها و افرادی که در زمینۀ تولید و اقدامات دانش بنیان حرفی برای گفتن دارند را از نزدیک ببینیم، برای آیندۀ علمی و کسب‌وکار خودمان طرح و برنامه داشته باشیم و سوادمان را در این حوزه‌ها ارتقا بدهیم و حتی در ایام تعطیل مدارس به کارآموزی فکر کنیم. این‌ها می‌تواند بخشی از کارسلاله در سال جدید باشد.

دعا می‌کنیم زیر سایۀ امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) در سال جدید به همۀ نیت‌های خوبمان در جمع خانوادۀ سلاله برسیم… این متن می‌تواند، ملاکی برای ارزیابی عملکردمان باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *