مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان با حضور در برنامه عصرانه دانش آموزی مرکز سلاله با موضوع «آینده علمی ایران» در فضایی صمیمانه ضمن پاسخگویی به پرسش ها و دغدغه های علمی دانش آموزان سید، از حمایت های بلاعوض این سازمان برای طرح های فناورانه تا سقف ۲۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز سلاله، مهدی نفیسی مهر در ابتدای این برنامه به ارائه توضیح مختصری در خصوص مرکز سلاله پرداخت و گفت: مجموعه سلاله مخاطب آن از سادات هستند که از سال چهارم ابتدایی جذب این مجموعه می‌شوند، یک آزمونی که گرفته می‌شود از بین حدود 200 دانش آموز که در این آزمون علمی شرکت می‌کنند حدودا 20 دانش آموز جذب می‌شوند.

وی افزود: در مجموعه سلاله دو بال اصلی تربیتی و استعدادیابی داریم، پذیرفته شدگان بحث تربیتی را با مربی تربیتی پیش می‌برند و مباحث استعداد یابی و علمی هم از ابتدا شروع می‌شود که در دو سال اول موضوعات انگیزشی است و در  دوسال دوم 8 زمینه اصلی آموزش داده می‌شود و پایان سال چهارم یکی از رشته‌ها را انتخاب می‌کنند.

نفیسی مهر ادامه داد: مرکز سلاله هشت رشته را پشتیبانی می‌کند که 4 رشته علمی شامل نانوتکنولوژی، رباتیک، برنامه نویسی، و هوافضا است و 4 رشته هنری شامل ادبیات داستان نویسی، نقاشی و پویا نمایی و هنرهای تجسمی است. که از این هشت رشته فعلا تعداد 3 سه رشته علمی و یک رشته هنری تیمها با توجه به استعاداهایی که دانش آموزان داشتند تشکیل شده که شامل برنامه نویسی، نانوتکنولوژی رباتیک و پویا نمایی است.

در ادامه نمایندگان رشته‌هایی که تیم آن تشکیل شده بود توضیحاتی در خصوص رشته ارائه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فرشاد توسلی ضمن تبریک هفته بسیج، به این که امام راحل بسیج را تحت عنوان شجره طیبه فرمودند که ویژگی های آن را نشان می‌دهد، گفت: امام راحل با تشکیل بسیج تهدید را به فرصت تبدیل کرد، الان هم مشکلاتی مثل مشکلات اقتصادی داریم که باید تبدیل به فرصت کنیم.

مدیر مرکز سلاله شعبه اصفهان سپس به فعالیتها و کار کردهای بسیج در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: باید بسیج را بشناسیم این پدیده زمینی نیست، ظرفیتی است که خداوند در اختیار ما گذاشته است، بسیج لشکر مخلص خداست.

در ادامه دانش آموزان مرکز سلاله به درخواست مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان ضمن تعریفی از علم نظرات و دغدغه های خود در خصوص مباحث و آینده علمی را مطرح کردند.

تعریف چرخه تولید علم و فناوری و پاسخ به دغدغه‌های سید دانش آموزان سلاله

خالد گمار با توجه به تعاریفی که ارائه شد و دغدغه هایی که دانش آموزان پایگاه علمی پژوهشی سلاله داشتند به بیان و روایاتی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه همچنین این که حضرت امام علی علیه السلام در این خصوص می فرمایند «اَلعِلمُ سُلطان» علم قدرت است اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام هم تا فرصت یافتند به سمت علم رفتند.

گمار با بیان این که حلقه پنج گانه تولید علم و فناوری را مقام معظم رهبری تعریف فرموده اند، به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر اشاره کرد و گفت: زمینه های بسیار ارزشمندی برای کسب و کار در کشور فراهم است و مقام معظم رهبری هم به موضوع علم توجه ویژه و خاصی دارند.

مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان سپس به این نکته که نخبه کسی است که مسئله محور باشد و بتواند مسئله را حل کند اشاره و بابیان این که ایران در تولید علم رتبه 16ام در دنیا است اما مقام معظم رهبری بر علم نافع تاکید می‌فرمایند، تصریح کرد: تلاش هایی صورت گرفته که رتبه بندی اساتید که بر مبنای چاپ مقالات در مجلات بین المللی بود به سمت حل مسائل کشور و استان رفته است.

وی گفت: پنج گام  چرخه علم شامل کسب علم که بستر آن آموزش و پرورش و دانشگاه است، تولید ایده که بستر آن مرکز رشد است و گام سوم که بسترش شهرک علمی تحقیقاتی و  گام چهارم تولید انبوه محصول که بستر آن شهرک صنعتی است که همه این بسترها در استان ما فراهم است.

مسئول بسیج علمی استان اصفهان در ادامه به هوش مصنوعی بعنوان یکی از علوم مورد تاکید مقام معظم رهبری تاکید و بیان کرد: نداشتن شغل بعد از فارغ التجصیلی به دلیل عدم مهارت است و یک نکته مهم هم این است که دانش آموزان باید دنبال علاقه خودشان بروند که آینده شغلی خوبی داشته باشند. مثلا ظرفیت برای رشته های پزشکی حداکثر 5 هزار نفر است که باید فرهنگ سازی شود و هدایت تحصیلی مهم است.

مسئول بسیج علمی استان اصفهان در ادامه با تاکید بر این که آینده ایران خیلی روشن است، گفت: مشکل ما عدم باور خودمان است که بیانیه گام دوم را باید مطالعه کنیم بوِیژه توصیه مقام معظم رهبری به شما جوانان و دانش آموزان است.

گمار با اشاره به این دغدغه دانش آموزان مرکز سلاله که به نخبگان اهمیت داده نمی شود، بیان کرد:  انقلاب پنج گام دارد انقلاب، نظام اسلامی که انجام شده و الان در گام سوم تشکیل دولت اسلامی هستیم، مشکل که به نخبه ها اهمیت نمی دهند چون دولت اسلامی نبوده دولت باید اسلامی شود گام چهارم برپایی جامعه اسلامی است و نهایت هم تمدن نوین اسلامی باید محقق گردد.

وی با بیان این که بیانیه گام دوم اولین توصیه با علم شروع می شود جهاد علمی را دستور می دهد، گفت: نباید خودتان را دست کم بگیرید، تا 1950 میلادی دانشمندان استعدادهایشان خدادادی بود از هر ده نفر که وارد دانشگاه می شدند یک نفر دانشمند بود اما  الان از هر ده نفر 7 نفر دانشمند هستند چون بر پایه آموزش است.

گمار سپس به این نکته که در کشوری مثل ژاپن بعد از فارغ التحصلی فرصتی داده می شود که فرد بتواند برای طرح خود سرمایه گذار جذب کند، اظهار کرد: در ایران هم به اشکال مختلف این اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر این دو راهکار مهم خلاقیت برای کار آفرین شدن و این که باید روحیه مواجهه با مشکلات داشته باشید، عنوان کرد: ایران بهشت کار است و الان هم مشکل شهرک های صنعتی نبود کارگر ماهر است.

کار سازمان بسیج علمی حمایت از نخبگان و نخبه پروری و نخبه یاری است

مسئول بسیج علمی استان اصفهان در ادامه گفت: کار سازمان بسیج علمی حمایت از نخبگان و نخبه پروری و نخبه یاری است در حمایت از نخبگان طرحهایی که می‌آید داوری می‌کنیم مرحله اول تا 20 میلیون تومان بلاعوض می‌دهیم که باید در فرآیند سازمان قرار گیرد، دومین گام که تولید نمونه اولیه است اگر این مرحله را پاس کند شروع به رشد طرح شود سه گام تعریف کردیم، بعد هم محصولی است که وارد صندوق ما شده که معرفی می کنیم به شهرکهای صنعتی یا سازمانهای وابسته که نیاز دارد اگر هم باید بیاید در جامعه به فروش برسد خط تولید حمایت  بصورت وام داده می شود.

وی گفت: چند کار هم انجام می‌دهیم رصد دانش هوش مصنوعی و کوانتم و غیره که تیم داریم کار می کنند سازمان حلقه واسط است ظرفیت علمی استان را بسیج می‌کنیم.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان در پایان به پرسش های نوجوانان پایگاه علمی پژوهشی سلاله پاسخ داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *