تربیت نیروی خلاق، موثر و توانمند در حوزه علم و دین

یکى از پیامدهاى اجتماعى ظهور اسلام، شکل‏گیرى طبقه‏اى به نام «سادات‏» در جامعه اسلامى بود. با گسترش اسلام در سرزمین‏هاى دیگر، سادات از شرق تا غرب عالم اسلامى پراکنده شدند و به عنوان گروهى محترم و متنفذ مورد توجه قرار گرفتند. ایران از جمله سرزمین‏هایى بود که سادات در آن نفوذ و جایگاه قابل توجهى یافتند و روز به روز بر شهرت و اعتبار آنان افزوده شد.

مرکز تربیتی و پروش استعداد سلاله با هدف تربیت نیروی خلاق، موثر و توانمند در حوزه علم و دین از سال 1391 با تغییر در اسناد بالادستی خود به این حوزه ورود پیدا کرده است و می‌کوشد ضمن شناسایی و جذب دانش‌آموزان سید پسر، ایشان را در یک فرایند 9 ساله برای تربیت یک جوان نخبه و توامند در عرصه‌های سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و مذهبى همراهی کند.

فرایند انتخاب و جذب دانش‌آموزان سید

هر ساله مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله در فصل پاییز به منظور شناسایی و جذب دانش‌آموزان سید نخبه فارغ از توانایی مالی اقدام به تهیه بانک اطلاعتی جامع از دانش‌آموزان سید مقطع سوم دبستان در دو شهر اصفهان و قم، از طریق مدارس و موسسات فرهنگی و آموزشی می‌کند.

پس از آن این مرکز با اطلاع‌رسانی مناسب به خانواده دانش‌آموزان سید ضمن معرفی مختصر مرکز، از ایشان برای ثبت‌نام در آزمون ورودی این مرکز دعوت میشود.

با اتمام زمان ثبت نام اولیه خانواده‌ها در سامانه مرکز، از خانواده دانش‌آموز دعوت می‌شود تا با همراه داشتن کارنامه فرزند خود به منظور گزینش اولیه به مرکز مراجعه نماید. در این مرحله کارنامه دانش‌آموز از نظر سوابق و نمرات تحصیلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

چنانچه تنها نمرات خوب و عالی در کارنامه دانش‌آموز درج شده باشد، از دانش‌آموز برای حضور در مرحله بعدی گزینش که آزمون کتبی پیشرفت تحصیلی شامل دروس ریاضی، علوم و بخوانیم و بنویسیم و آزمون خلاقیت است، دعوت می‌شود.

در مرحله دوم گزینش همزمان با حضور دانش‌آموز در جلسه آزمون کتبی پیشرفت تحصیلی، خانواده ایشان در جلسه آشنایی با مرکز حضور پیدا می‌کند. در این جلسه خانواده‌ها ضمن آشنایی با اهداف و برنامه های 9 ساله مرکز، پرسشنامه «شیوه‌های فرزندپروری» را تکمیل می‌کنند.

پس از تصحیح اوراق آزمون و بررسی امتیازات پرسشنامه «شیوه‌های فرزندپروری» از دانش‌آموزانی که دارای بیشترین نمره کسب شده باشند به همراه والدین برای مرحله سوم گزینش که شامل تست هوش وکسلر و مصاحبه حضوری به منظور سنجش باورهای اعتقادی، نگاه‌های اجتماعی و سبک فرزندپروی خانواده دعوت می‌شود.

در مرحله چهارم و پایانی نیز که به صورت  یک اردوی نیم روزه برگزار می‌شود، دانش‌آموزان در یک فضای اردوگاهی در طی بازی‌های هدفمند با حضور متخصصان روانشناسی، مشاوره و مربیان تربیتی مرکز از نظر شاخص‌های همچون تعاملات اجتماعی، پرخاشگری، تحرک و کار تیمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین در این اردوی نیم روزه سوالاتی برای بررسی هوش هیجانی و قدرت تفکر دانش آموزان از آنها پرسیده می‌شود.

در پایان این مراحل هر ساله  20 دانش آموز سید پسر در هر یک از شعب اصفهان و قم جذب این مرکز می‌شوند.

تفاوت مرکز سلاله با مراکز مشابه

اصلی ترین تفاوت مرکز ترکیب استعداد و تربیت دینی است چرا که در اکثر مراکز فعال مشابه تمرکز اصلی بر یکی از این دو مبحث است و حوزه دیگر به عنوان یک موضوع جنبی مورد توجه قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از وجه‌های تمایز مرکز سلاله با مراکز مشابه، هدف گذاری تربیت دانش‌آموزان برای آینده و به نوعی تمرکز بر روی علوم آینده است. لذا دانش‌آموزان در مرکز سلاله در کنار این که در یک فضای تخصصی در حوزه استعدادی شناسایی شده  در حال آموزش می‌باشد، در یک بستر تربیتی و دینی نیز رشد و پرورش پیدا می‌کنند.

لذا هدف ما این است که دانش‌آموز پس از طی کردن دوره 9 ساله اول، از نظر استعدادی یک فرد مستعد و توانمند و از منظر حوزه‌های اجتماعی و دینی نیز فردی تاثیرگذار باشد.

از دیگر تفاوت‌های مرکز سلاله با سایر مراکز می‌توان به مواد ذیل اشاره کرد:

1- داشتن سیستم مشاوره تخصصی با خانواده‌ها و دانش‎‌آموزان مرکز به صورت مداوم

2-  برخورداری از اسناد تربیتی (طرح شجره طوبی) و استعدادی (طرح طراوت)

3- داشتن نرم افزار سرات (سامانه رصد استعدادی و تربیتی) به منظور دسترسی مربیان، خانواده‌ها و کادر مرکز به وضعیت دانش‌آموزان و اطلاع از گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرا شده

4- برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی با متخصصین حوزه تربیت و استعداد به طور مداوم

 

فرآیند تربیت و پرورش استعداد در مرکز سلاله

روند پرورش و تربیت نیروی انسانی در مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله یک فرآیند بلند مدت ۲۷ ساله بوده که به صورت یک فرآیند پلکانی و در ۳ دوره تعریف شده است. در حال حاظر دوره اول تدوین و در مرحله پیاده‌سازی و اجرا بوده و دوره‌های دوم و سوم در حال تدوین هستند.

دوره اول: دوره تربیت و آموزش

این دوره به مدت ۹ سال از پایه چهارم تا دوازدهم به طول می‌انجامد که هدف کلی آن پرورش متربیان است تا در ساحات استعدادی‌شان به سطح  مطلوبی برسند و در ادامه مسیر آماده تبدیل شدن به نیروهای موثر جامعه باشند. در این دوره فعالیت اصلی مرکز در دو حیطه تربیتی و پرورش استعداد می باشد.

این مرکز با نگاه به آینده سعی در طراحی برنامه های کاربردی دارد و شعار خود را ” آینده را امروز طراحی ‌کنیم” قرار داده است. اهم برنامه های آن عبارتند از:

در ساحت علم و فناوری تشکیل تیم های:

رباتیک و هوش مصنوعی

نانوتکنولوژِی

بیوتکنولوژی

برنامه نویسی

در ساحت فرهنگ و هنر تشکیل تیم های:

داستان نویسی

نقاشی-خط

در ساحت اعتقادی اخلاقی:

جلسات تربیتی رویش بصورت هفتگی

آموزش قرآن (روخوانی و روانخوانی-حفظ- قرائت)

کارگاه های آموزش خانواده

کارگاههای آموزش مربیان

در ساحت زیستی بدنی:

اردوهای درون شهری، برون شهری و برون استانی

برنامه های ورزشی متناسب با متربیان (بصورت هفتگی)

دوره دوم: دوره مشاوره و راهنمایی

این دوره‌ی ۸ ساله شامل دوران دانشجویی تا کارشناسی ارشد و خدمت مقدس سربازی بوده که هدف کلی آن پرورش نیروهایی است که در حوزه های استعدادی‌شان در سطح جامعه موثر هستند و ادامه مسیر بایستی به  نیروهای جریان‌ساز جامعه در آن حوزه‌ ها تبدیل شوند.

دوره سوم: دوره اثربخشی و هم افزایی

این دوره ۱۰ ساله شامل دوران پس از خدمت مقدس سربازی تا مدارج عالی تحصیلی به بعد بوده که هدف کلی آن پرورش نیروهای جریان ساز جامعه می باشد بگونه‌ای که در زمینه های تخصصی‌شان (در صورت فراهم آمدن زمینه‌های اجتماعی و فردی) به رهبران آن زمینه تبدیل شوند.

شاخص‌های هدایت دانش آموزان به رشته‌های تخصصی

دانش‌آموزان بر اساس فرم‌های رصد استعدادی (این فرم‌ها توسط مربیان استعدادی و بر اساس شاخص‌های یادگیری، پیشرفت، خلاقیت و روحیه پرسشگری و تحقیق تکمیل می‌شود)، تست هوش وکسلر، فرم‌های علایق‌سنجی خانواده و دانش‌آموز و در نهایت نظر مربی و مشاور در رشته‌های تخصصی گروه‌بندی می‌شوند.

همان طور که بیشتر عنوان شد مرکز بر علومی که در آینده مورد نیاز کشور خواهد بود، تاکید دارد و بر همین اساس در حال حاظر گروه‌های تخصصی علوم و فناوری در سه دسته برنامه‌نویسی، رباتیک و نانو تکنولوژی و گروه‌های فرهنگ و هنر در شاخه‌های ادبیات، هنرهای دستی و تجسمی و رسانه در مرکز ایجاد شده است.

نحوه همکاری مربیان با مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله

دو گروه مربی با مرکز سلاله همکاری دارند، 1. مربیان تربیتی و 2. مربیان استعدادی.

مربیان تربیتی حداقل سه و حداکثر 9 سال با دانش‌آموزان مرکز همراه هستند. با توجه به اینکه پیگیری و پیاده سازی امور تربیتی متربیان بر عهده مربیان تربیتی می باشد و همچنین اجرای اکثر برنامه‌های مرکز با محوریت آنها صورت می‌پذیرد، لذا این عزیزان از یک جایگاه و نقش ویژه در فرایند 9 ساله مرکز برخوردار هستند. به همین منظور نحوه انتخاب مربیان تربیتی یک فرایند 4 الی 6 ماهه با آزمون‌های مختلف بوده و مربیان منتخب پس از طی این مراحل به عضویت مرکز در می‌آیند.

در بحث مربیان استعدادی نیز در سه ساله اول بر اساس کلاس‌های این دوره مربیان استعدادی انتخاب و با مرکز همکاری دارند اما از ابتدای سال چهارم و همزمان با تشکیل تیم‌های تخصصی، یک مربی استعدادی توانمند و ثابت با هر تیم تخصصی همراه خواهد شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *