قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه‌السلام لَا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيجَةً فَلَا تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ فَإِنَّ كُلَ‏ سَبَبٍ‏ وَ نَسَبٍ‏ وَ قَرَابَةٍ وَ وَلِيجَةٍ وَ بِدْعَةٍ وَ شُبْهَةٍ مُنْقَطِعٌ إِلَّا مَا أَثْبَتَهُ الْقُرْآنُ(1)

حضرت باقر عليه السّلام فرمود بجز خدا پشت و پناهی نگيريد كه مؤمن نخواهيد بود، هر نسبت و پيوند و خويشاوندی و پشت و پناه و بدعت و شبهه‏ای منقطع و نابود است جز آنچه قرآن آن را ثابت نموده است.

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَی‏] وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ [إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً] نَزَلَتْ فِي رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله [وَ أَهْلِ بَيْتِهِ‏] وَ ذَوِي أَرْحَامِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّ كُلَ‏ سَبَبٍ‏ وَ نَسَبٍ‏ يَنْقَطِعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا مَنْ [مَا] كَانَ مِنْ سَبَبِهِ وَ نَسَبِهِ‏ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً يَعْنِي حَفِيظاً.(2)

و آيه «واتقوا اللّه الذی تسائلون به و الارحام؛ و بترسيد از خداوندی كه از او و خويشاوندی بازخواست خواهيد شد.» درباره پيامبر خدا و اهل بيت علیهم‌السلام و خويشاوندان او نازل شده است و اين برای آن است كه در روز قيامت هر سبب و نسبی قطع می‏شود مگر آنچه مربوط به سبب و نسب آن حضرت باشد (در دنباله آيه) «ان اللّه كان عليكم رقيبا؛ خداوند برای شما رقيب است» منظور از «رقيب» در اینجا نگهدارنده است.

پی نوشت ها:

[1].  الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏1 / 59 / باب البدع و الرأي و المقاييس ….. ص : 54/ الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏8 / 242 / حديث القباب . ص : 231

[2]. تفسير فرات الكوفي / 101 / [سورة النساء(4): آية 1] ….. ص : 101

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *