حجت‌الاسلام محمدمهدی الهی منش در کارگاه آموزش خانواده مرکز سلاله شعبه قم گفت: در دوران نوجوانی والدین باید فرزند را خودکنترل تربیت کنند و با نظارت شدید نمی‌توان بچه‌ها را حفظ کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز سلاله، حجت‌الاسلام محمدمهدی الهی منش  در کارگاه آموزش خانواده  مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند: اگر انقلاب اسلامی انسان سازی نکند، هیچ کاری نکرده است، گفت: کار اصلی تربیت دست والدین است، و اگر آن‌ها قواعد تربیت را بلد باشند، بچه‌هایشان در مدارس دولتی بهتر تربیت می‌شوند. فضای پاستوریزه خیلی خوب نیست.

وی هجوم‌های محیط تضاد، شک گرایی و استقلال طلبی دوره بلوغ و ضعف نوجوان در مواجهه با هجوم‌ها و بحران بلوغ را از عوامل رنگ عوض کردن نوجوانان در دوران بلوغ برشمرد و خاطرنشان کرد: در این دوران والدین باید نوجوان را خودکنترل تربیت کنند و با نظارت شدید نمی‌توان بچه‌ها را حفظ کرد.

الهی‌منش تصریح کرد: همیشه به دنبال روش باشید که اگر روزی شما نبودید موثر باشد، روش باید مستمر و متکلی به حضور و حرمت من والد نباشد.

این كارشناس و مشاور تربیتی آمادگی مواجهه ایجاد کردن برای نوجوان را راه‌حل بحران دوره نوجوان دانست و بیان داشت: والدین باید سعی کنند معضل نباشند بلکه موثر باشند. بستن محیط موثر نیست چون‌که بالاخره یک جایی با محیط متضاد مواجه خواهد شد. محیط را باید سالم و تقویت کرد. نوجوانان در محیط‌های ایزوله مثل گل گلخانه‌ای ضعیف‌تر هستند.

استاد الهی‌منش با تأکید براینکه هدف تربیت بنیادی با رویکرد اسلامی خذف روش‌های غلط تربیتی است، افزود: والدین همیشه در تربیت به دنبال شاخ و برگ دادن هستند به جای ریشه دادن و به جای پرداختن به ریشه‌ها ظاهر را درست می‌کنند.

وی تأکید کرد: رفتار سطحی‌ترین لایه وجود انسان است، اولین دغدغه خانواده‌ها رفتار و ظاهر افراد است، والدین فکر را عوض کنند، رفتار خودش عوض می‌شود.

الهی‌منش تزریق اطلاعات بدون فهم عمیق، امر و نهی و اجبار به جای شناخت و فرصت انتخاب دادن و کنترل رفتار با تشویق و تنبیه و قهر به جای اصلاح ریشه‌های رفتار را از مثال‌های تربیت سطحی و شاخ و برگ دادن به آن دانست.

مسئول موسسه تربیت بنیادی در پایان به دوره تربیت بنیادی و نظام فکری با محوریت استاد علی صفائی اشاره و گفت: ما در این دوره به بازسازی رابطه، جمع سالم، افزایش شناخت تفکر، شخصیت و آزادمنشی و هویت دهی خواهیم پرداخت.

همچنین در پایان این کارگاه، از زحمات مربیان تربیتی مرکز سلاله شعبه قم با اهدای لوح تقدیر و نگین متبرک حرم حضرت امام حسین علیه‌السلام تقدیر شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *