در طول این سالهای اندک معلمیم ، شاید پرتکرارترین سوالی که پاسخ داده ام، این بوده که « چه شد که پس از سالها تحصیل دانشگاهی و کار صنعتی و… معلم شدی». شاید بد نباشد عرض کنم که او فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی از یک دانشگاه دولتی هستم. نه برای خودم، بلکه برای دوستان و اطرافیانم نیز همین موضوع، مسئله بود. چطور می شود بعد از یک روز طاقت فرسا در یک کارگاه آهنگری، آن هم در اوان جوانی که هر کس به دنبال لذتها و خوشی هایش است، ” تن ” خسته را در میان کودکان و نوجوانان محله سوق دهی تا دردهای “من” بی قرار را التیام بخشد. چطور می شود که دانش آموخته یک رشته مهندسی که 4 سال در راهروهای دانشکده ها و اتاقهای خوابگاهها، با فرمول و جزوه سرکار داشته، حال از راهی امرار معاش می کند که ربطی به رشته مهندسی اش ندارد. گاهی آنچه که می شوی، با انچه باید باشی، زمین تا آسمان فرق می کند. اسم ها و رسم ها چیز دیگری می گویند، اما رسم ها تو را به سوی دیگری می کشد.
قرار داشتن انسانها در جاهایی که نباید باشند، سر زدن کارهایی از آنها که نباید رخ دهد، قبول مسئولیت هایی که برای آن ساخته نشده اند و نهایتا در یک کلام انحراف آنها از فطرت پاک خود، همان دل مشغولی همیشگی است که انسانهای مختلفی را در نقش ها و قامتهای مختلفی گرد هم اورده تا برای به دوش کشیدن این مسئولیت سنگین پدر و مادر، کمک کارشان باشند.
با کلمات و جمله ها ضرورت امر خطیر ترییت را نمی شود به تصویر کشید. همان طور که در خطوط بالا نگاردم و هنوز روشن نشده است. ضرورت تربیت را هر زن و مردی به شرط دقت ها و فکرهایش به حقیقت هستی، می فهمد. ضرورت تربیت گفتنی نیست بلکه چشیدنی است.
به قول استاد: “با درک استعدادها و شناخت نیازها در زمینه اعتقاد هایم، من به مسئولیت رسیدم. مسئولیتی در برابر فقر و جنگ و جهل. ضرورت این حادثه ها و درک تنهایی، و شعله ها و جرقه های عشق و علاقه ام، در من چشمه هایی کندند و نهر هایی کشیدند و جدولهایی بستند … در برخوردها و دیدارها و چه در زبان و گفتگو ها و چه در قلم و نوشته هایم…”
مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله نیز با دیدن معضلات بیشمار و آسیبهای متعددی که نوجوانان مان را تهدید می کند، بار این مسئولیت را بر شانه هایش احساس کرد. چرا که ریشه درختان تنومند انحراف را در سالهای بسیار قبل او و در زمان کودکیشان یافته است. لذا یکی از اصلی ترین شاخه های کاری خود را به امور تربیتی، آن هم از سال چهارم ابتدایی اختصاص داده است. این مرکز علاوه بر بهره مندی از نظرات اساتید توانمند تربیتی کل کشور و نگاه ویژه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبدا بینش ها و نگرشهای تربیتی خود را نظرات ارزشمند استاد علی صفایی قرار داده است.
ایشان یکی از اساتید تربیتی مطرح کشور در عصر حاضر بوده که دروس حوزوی را در کمتر از 4 سال به پایان رسانده و بعدا زگذران دروس خارج فقه، در جوانی به درجه اجتهاد رسید. ایشان اولین کتاب خود را در سن هجده سالگی و با عنوان “مسئولیت و سازندگی” نوشت که در حال حاضر یکی از اصلی ترین کتب تربیتی وی می باشد. صفائی بیش از پنجاه عنوان کتاب در زمینههای گوناگونی چون تربیتی، نقد و روش نقد، ادبیات هنر، روش تدریس و آموزش، قرآن کریم و روش برداشت از آن، تفسیر و دیدارهای تازه با قرآن، دعا و حدیث، ولایت و امامت، معارف اسلامی و آموزههای اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی اسلام نگاشتهاست که در غالب آنها با محوریت مسائل روز جامعه اسلامی کارکرده اند.
در پایان شایان ذکر است که آیین نامه تربیتی این مرکز با “عنوان شجره طوبی” نگارش شده که در آن می توانید از کلیه اصول تربیتی حاکم بر این مجموعه به تفصیل آشنا شوید. این آیین نامه هم اکنون از سایت اصلی مرکز سلاله، قابل رویت و استفاده می باشد.
نویسنده: مهدی نفیسی مهر
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.