نظرات استاد ساطوریان در خصوص اسناد محتوایی مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله
بسمه تعالی
سؤالات:
1- مبانی تربیتی و دینی که لازم است دانشآموزان سنین 9 الی 18 سال فراگیرند، چیست؟
2- شاخصهای جذب یک دانشآموز مستعد مؤمن انقلابی که در بزرگسالی بتواند در جامعه جریانساز باشد چیست و چگونه باید صورت پذیرد؟
3- بهترین مدل جهت تربیت و پرورش استعدادهای دانشآموزان، مدل مدرسهای است یا مدل مراکز فرهنگی-تربیتی؟
4- نحوه صحیح سنجش استعداد دانشآموز چگونه باید باشد؟
5- شاخصهای رصد تربیتی سنین 9 الی 18 سال چیست و چگونه باید انجام پذیرد؟
6- رمز ماندگاری دانشآموز در یک مرکز تربیتی و پرورش استعداد چیست؟
7- تفاوت مدل کار تربیتی در سنین کودکی با دوران نوجوانی و جوانی چیست؟ (نسبت فعالیتهای تربیتی و آموزشی با فوق برنامه و نشاط و سرگرمی)
8- آیا در کار تربیتی میتوان نقطهزنی کرد؟ (مثلاً عارفی شود مانند علامه طباطبایی)
9- آیا در کار آموزشی و از حیث جایگاه شغلی و اجتماعی میتوان نقطهزنی کرد؟ (مانند استاد فرشچیان، دکتر حسابی و…)
مبانی تربیت:
پاسخ سؤال 1:
با احکام و عقائد بسته به ظرفیتی که دارند آشنا شوند در ادامه فلسفه احکام را بیاموزند.
اصول عقائد و سؤالات و شبهات دینی آنها رصد و پاسخ داده شود.
به طور کلی از کودکی که بچههابا تقلید رفتارهای مذهبی دارند باید به سمت درونیشدن و معتقد شدن به مذهب و آئینهای مذهبی در نوجوانی پیش برویم. در این مسیر مدتی تزلزل، سهلانگاری و… هم دیده میشود که کاملاً طبیعی به نظر میرسد و باید به نوجوان شناخت داد کمکش کرد که زودتر هویت خویش را پیدا کند و با انسجام فکری، عقیدتی و شخصیتی که پیدا میکند در رفتارها ثبات بیشتری خواهد داشت.
پاسخ سؤال 2:
به نظر میرسد در این زمینه میبایست به مواردی مانند: سلامت جسمانی، سلامت روانشناختی، هوش متوسط به بالا، خانواده سالم و مقید و متفکر توجه داشت.
پاسخ سؤال 3:
جهت پرورش استعداد متربیان، روش مدرسهای موججود نتوانسته موفقیت چندانی داشته باشد لذا ادامه دادن این روشمنطقی به نظر نمیرسد. البته اگر نقاط مثبت و مطلوبی در روش مدرسهای وجود دارد میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
پاسخ سؤال 4:
ـ توجه به موفقیتهای گذشته فرد
ـ ایجاد موقعیتهای طبیعی برای بروز توانمندیها و پیگیری علائق
ـ کمک از مدرسه و معلمین برای شناخت استعدادها
ـ کمک از آزمونها و تستها در این زمینه
ـ کمک از والدین و حتی خود متربی
پاسخ سؤال 5:
—
پاسخ سؤال 6:
ـ انتخاب کردن مرکز از روی شناخت و علاقه
ـ همراهی خانواده
ـ حل مسائل حین تحصیل در مرکز
ـ تنوع در برنامهها
ـ هدایت متربی در ساحت متناسب با استعداد و انگیزه فرد
ـ برنامهریزی دقیق، متناسب، به اندازه و به موقع
پاسخ سؤال 7:
تفاوت کار در دوران کودکی با نوجوانی و جوانی و ویژگیهای روانشناختی آنها بر میگردد. مانند ظرفیتهای شناختی متفاوت، ظرفیتها و مهارتهای رفتاری متفاوت، احساس مسئولیت متفاوت، اطاعتپذیری، نظم، کنجکاوی، سؤالات و… متفاوت بنابر این مدل کار هم باید متفاوت باشد.
به عنوان مثال آزمون عمل و انتخاب در همه سنین باید به بچهها داده شود اما حد و حدود آن فرق میکند در کودکی چه بسا مدل کار بیشتر تربیتی باشد اما در نوجوانی و جوانی شیوه مشارکتی، مباحثه و… باشد.
نشاط و سرگرمی در همه سنین لازم است اما محتوای آن بسته به سن متربیان فرق میکند.
پاسخ سؤال 8:
به نظر پاسخ منفی باشد.
چون در این مسیر عوامل متعددی تأثیرگذار هستند، ضمن اینکه هیچ دو نفری مثل هم نخواهند شد.
بله میتوان در این مسیر پیش رفت و کار تربیتی انجام داد و هر فردی بسته به ظرفیتی که دارد و توفیقی که پیدا میکند میتواند مؤثر واقع شود.
پاسخ سؤال 9:
پاسخ این سؤال نیز شبیه سؤال قبلی است
آنچه که مربوط به شرایط بیرونی است توسط خانواده، مدرسه، سلاله و… میبایست برای شکوفایی فرد فراهم شود. بقیه ماجرا به خود فرد مربوط میشود، استعدادها و همت و پشتکار فرد است که بقیه ماجرا را پیش میبرد. چه بسا فرد از این اساتید مشهور هم بالاتر رود گاهی هم فرد متفاوتی از آنها شود. مهم این است که زمینه را فراهم کنیم و به عبارتی ما مأمور به وظیفهایم و نتیجه در خیی از موارد دست ما نیست باید دعا کرد و از خدا خواست که آنچه که خودش صلاح میداند و مرضی اوست رقم بخورد انشاءا… .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.