استاد علی صفائی:
ایشان تربیت را به دو دوره قبل از بلوغ و بعد از بلوغ تقسیم می نمایند که نظرات ایشان برای این دو دوره به شرح می باشد:
قبل از بلوغ:
محیطهاى تربیت بسته، متضاد و متحرک
و شکلهاى تربیت: «تلقینى» و «تحمیلى»، «شخصیت، حریت، تفکر» و عوامل تربیت: نقطه ضعفها، عواطف و احساسات عمیق، تقلید، رقابت، عشق، ترس و …
و از وسایل تربیتى: مستقیم و غیر مستقیم
بعد از بلوغ:
انسان بالغ را در چهار حوزه شناخت و معرفت و احساس و عقیده و عمل و اقدام و علوم و صنایع دنبال میکنیم؛
در حوزه معرفت، از تربیت اسلامى و فلسفه و عرفان اسلامى
در حوزه احساس، از اخلاق اسلامى بر اساس ترکیب و تبدیل نه تلقین و عادت
در حوزه عمل، از رابطه عمل با انگیزهها و عاملها، با توان و وسعت انسان، با زمان و موقعیت، با هدفهاى مطلوب، با عملهاى دیگر و انتخاب بر اساس اهمیت سخن مىگوییم.
در حوزه علوم، از نیازهاى انسان و پاسخهاى ابتدایى و شکل ابتدایى ابزار و صنایع و جمع بندى آنها و قانونمندى آن و ظهور علوم و گسترش علوم و تقسیم برنامهها و تخصصها و ظهور مدیریتها و سازمانهاى بزرگ بحث مىشود. و پیوند نیاز و عمل و صنعت و علم و مدیریت و تخصص و سازمان مشخص مىشود.
افرادی که تمایل به آشنایی با مبانی تربیتی استاد صفائی حائری دارند پیشنهاد می گردد ۳ کتاب “تربیت کودک” “مسئولیت و سازندگی” و “انسان در دو فصل” را مطالعه نمایند.
مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله بر حسب نیاز اقدام به جمع آوری جملات و نظرات استاد صفائی حائری در زمینه استعداد، شغل و هوش نموده است که در فایل زیر قابل مشاهده می باشد: