چرا سادات دارای حقوق بیشتری در حقوق اسلامی هستند؟ مگر اسلام برای رفع تبعیض نیامده؟ چه مفهومی دارد که سهم سادات از خمس بیشتر است؟ یا جهنم سادات سرد است؟ یا احترام به آنها واجب است؟

در پاسخ به سهم سادات و حقوق بیشتر سادات باید توجه داشت که:
۱. سهم سادات هیچ گونه برتری اقتصادی و انباشت ثروت را پدید نمی آورد، زیرا:
اولا اختصاص به سادات فقیر دارد، به گونه ای که نه قدرتی برای کار کردن دارند و نه ثروتی که بتوانند با آن زندگی کنند علاوه بر آن نباید فاسق و متجاهر به فسق باشد.
ثانیا بر خلاف زکات، خمس را نمی توان آن قدر پرداخت کرد که یک دفعه فقیر سید غنی بشود و افزون بر مخارج سالانه مقداری را نیز سرمایه قرار دهد. این گونه سخت‌گیریها  موجب برتری اقتصادی سادات بر غیر سادات نخواهد شد. حتی اگر مقدار سهم سادات افزون بر حاجت ضروری سادات فقیره باشد، باید در جهات دیگری مصرف شود.
۲. اسلام روش تأمین جداگانه و مستقلی برای سادات در نظر گرفته است تا حالتی روانی ایجاد شود که اولا پیامبر(ص) همواره نسبشان را حفظ کنند و یاد و خاطره آن همواره محفوظ بماند و همواره در ذهنشان باشد که اولاد پیامبر(ص) و علی(ع) هستند و این مسأله محرک آنان به سوی اسلام و فعالیت و تلاش بیشتر در جهت حفظ اسلام باشد.
تاریخ نیز نشان داده است که سلسله جلیله سادات و به ویژه سادات علوی، از صدر اسلام تا کنون نیرو و محرکه در وجودشان بوده که آنان را به حمایت بیشتر از اسلام برانگیخته است. اگر قیام های مقدس در دوره اموی ها و عباسی ها به دست علویین صوررت گرفته است، در دوره های بعد نیز در میان طبقات مختلف علماء و حکما، ادبا، افرادی از پیامبر(ص) نسب برده اند، نسبت به دیگران در راه اسلام فعال تر بوده اند. 

احترام و اکرام سادات از بنی هاشم مطابق آیات و روایات معتبر اسلامی بر هر مسلمانی واجب می باشد. – با بررسی آیات قرآن تمامی پیامبران که در زمینه اجر و مزد رسالت و زحمات در این راه سخن گفته اند این تعبیر را دارند که ما از هیچ کس اجر و مزدی نمی طلبیم بلکه اجر ما تنها بر خداوند بزرگ است , (سوره ی شعرائ, آیات : ۱۰۹, ۱۲۷, ۱۴۵, ۱۶۴ و ۱۸۰ – سوره هود آیات ۲۹ و ۵۱ و سوره دیگر قرآن ), ولی درباره ی پیامبر اکرم سه تعبیر در قرآن آمده است ۱. بگو ای رسول ما, هیچ اجری از شما نمی طلبیم بلکه اجر و مزد رسالت من بر خداست (سوره سبائ, آیه ۴۷). ۲. از شما مردم اجری نمی طلبم مگر کسی که بخواهد راهی به سوی پروردگارش بیابد (فرقان , آیه ۵۷). ۳. بگو: از شما اجری نمی طلبیم مگر رعایت و محبت کردن شما نسبت به خویشان و اقربایم را. که پیامبر اکرم بدستور خود خداوند اجر و مزد رسالتش را دوستی و احترام و محبت به خویشان و ذریه اش قرار داده است . البته جمع این ۳ آیه که در یکی مزد نطلبیده و در آیه ای دیگر طلبیده , چنین است که اگر پیامبر محبت ذریه اش را خواسته , سود اصلی اش به خود مسلمانان بر می گردد زیرا محبت و احترام عامل موثری است برای پیروی کردن .برای مطالعه بیشتر اشنایی با قران شهید مطهری ج۳ فصل ۶ 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + چهار =