مدرسه اشتغال دانش‌آموخته‌های مستعد را برای ورود به دنیای کسب ‌وکار آماده می‌کند

محسن جعفری، مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله درباره ایده اولیه مدرسه اشتغال چگونه شکل گرفت؟ گفت: یکی از موضوعات اساسی که در جلسات هم اندیشی مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله مطرح می شد، ورود دانش آموزان عضو این مرکز و سایر افراد واجد شرایط در یک فضای اشتغال و کسب و کار بر اساس توانمندی هایشان بود. بر همین اساس جلسات متعددی با کارشناسان حوزه کسب و کار برگزار و مقرر شد نمونه های داخلی و خارجی مشابهی که در این حوزه انجام پذیرفته، جمع آوری و ارائه شود که طرح اولیه آن در آذرماه ۱۳۹۸ تدوین گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز سلاله، وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون در این حوزه انجام پذیرفته است، افزود: از جمله این اقدامات می توان به مطالعه نمونه های داخلی و خارجی (۳ نمونه داخلی و ۵ نمونه خارجی)، بازدید از مدرسه اشتغال شریف، تدوین طرح مدرسه اشتغال، برگزاری ۲جلسه مشورتی با اساتید حوزه کسب و کار و کارآفرینی و مصاحبه با بیش از ۱۰ نفر جهت اشتغال در مدرسه اشاره نمود.

محسن جعفری با بیان اینکه در این حوزه نمونه های داخلی و خارجی گوناگونی وجود دارد، تصریح کرد: تنوع و تعداد نمونه های خارجی آن بسیار بیشتر از نمونه های داخلی است. از جمله مهم ترین نمونه های داخلی که بازدید آن در دی ماه سال ۱۳۹۸ انجام پذیرفت مدرسه اشتغال شریف و ایرانسل است و از جمله نمونه های خارجی نیز می توان به مدرسه اشتغال  San Diego(سان دیگو) و  i-lab(آی – لب وابسته به دانشگاه هاروارد) اشاره نمود.

ایشان با اشاره به علت حرکت مرکز سلاله به سمت راه‌اندازی مدرسه اشتغال، خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانیم، لازمه شکل‌گیری جامعه بالنده و مولد، برخورداری از نیروی انسانی توانمند، ماهر، خلاق و نوآور می‌باشد. بر همین اساس یکی از پلتفرم‌های رو به افزایش در این جوامع، راه اندازی مراکز هدایت به سمت نوآوری و کارآفرینی و یا همان Career Center می باشد. رسالت این مراکز شناسایی و آموزش دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه های مستعد کارآفرینی و فن‌آفرینی، توانمندسازی ایشان و هدایت آنان در جهت پرورش ایده‌های خام و تسهیل و شتابدهی به شکل‌گیری فضاهای کسب و کار می باشد.

مدیر مرکز تربیتی و پرورش ستعداد سلاله، افزایش روحیه ارزش‌آفرینی و کارآفرینی در بین دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه ها، شناسایی استعدادها و توانمندی های آن ها، ارائه برنامه های توسعه فردی در حوزه  کسب و کار، ارائه خدمات ارزنده به سازمان ها شامل معرفی افراد مستعد و توانمند جهت استخدام در سازمان، توانمندسازی افراد متناسب با نیاز سازمان و ارائه بسته های متنوع به سازمان ها در راستای توانمندسازی و ارزیابی کارکنان را از جمله اهداف این طرح بر شمرد.

جعفری با تآکید بر اینکه Career  Center  در کلیه رده های سنی، افراد و دانش‌آموخته‌های مستعد را برای ورود به دنیای کسب ‌وکار آماده می‌کند، افزود: در این مرکز اهداف جداگانه ای برای دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه متربیان سلاله در ادامه فرآیند استعدادی خود نیازمند خدماتی از جنس مشاوره مسیر تحصیلی و شغلی هستند تا به پشتوانه آنچه که در سالیان عضویت در فضای تربیتی سلاله آموخته اند مسیر پیش روی خود را با آگاهی طی نمایند، عنوان کرد: از این رو متربیان سلاله از پایان پایه نهم با شروع انتخاب رشته تحصیلی خود عضو این مرکز شده و با دریافت مشاوره تحصیلی مسیر خود را در مرکز توسعه شغلی شروع خواهند نمود و در ادامه با استفاده از کارگاه ها و جلسات مشاوره نسبت به نقاط قوت و ضعف فردی خود آگاه خواهند شد تا بر اساس آن بتوانند مسیر صحیحی را برای آینده شغلی خود انتخاب نمایند. متربیان سلاله که به موازات عضویت در مرکز توسعه شغلی در کلاس های تربیتی نیز حضور دارند با آگاهی بیشتری، نیازمندی‌های فردی خود را در زمینه مهارت آموزی می شناسند، لذا پس از طی نمودن مراحل قبل و با در نظر گرفتن مشاوره مسیر شغلی، مهارت های مورد نیاز خود را با مشورت مربیان و هدایت کننده های مرکز توسعه شغلی شناخته و آموزش های مورد نیاز را دریافت خواهند نمود.

جعفری با تأکید بر اینکه امروزه دغدغه بسیاری از خانواده ها انتخاب صحیح رشته تحصیلی در راستای توسعه مهارت های فردی فرزندان بر پایه شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف فردی می باشد، گفت: مرکز توسعه شغلی در این راستا خدمات خود را به تمامی دانش آموزان از پایه نهم به بعد ارائه خواهد نمود تا مخاطبان از طیف های وسیعی از جامعه مخاطب طرح قرار گرفته و نسبت به آن نیز خروجی بیشتری بدست آید. تفاوت خدمات به متربیان سلاله و سایر دانش آموزان در تعهد به کارآموزی و پیگیری رسیدن به نقطه هدف برای هر فرد می باشد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان عضو مرکز سلاله در سال های آینده دانشجویانی خواهند بود که مسیری برنامه ریزی شده را طی نموده اند، تأکید کرد: این دانش آموزان خدمات مشاوره تحصیلی، مسیر شغلی، خود شناسی، مهارت افزایی و کارآموزی را طی نموده اند، لذا در ادامه مسیر قبلی خود و در فضای دانشجویی با هدف مشخصی پا به دانشگاه گذاشته و آمادگی این را خواهند داشت که در کوتاه ترین زمان نسبت به دیگر دانشجویان به خروجی مطلوب دست یابند.

جعفری در ادامه گفت: این افراد امکان این را خواهند داشت تا در هرجایی از مسیر دانشجویی که به ایده و طرحی در راستای تخصص خود رسیدند، با ارائه آن و بهره مندی از خدمات مشاوره مرکز از حمایت های مادی و معنوی جهت به فعلیت رساندن آن در قالب تیم کارآفرینی اقدام نمایند.

مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله اضافه کرد: سایر دانشجویان پس از ترم چهارم دانشگاه می توانند به غیر از مشاوره تحصیلی از  سایر خدمات مرکز اشتغال بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه خدمات مدرسه اشتغال به فارغ التحصیلان به دو صورت خواهد بود، گفت: ارائه خدمت به افراد معرفی شده توسط سازمانی که در آن اشتغال دارند، جهت ارزیابی توانمندی، مشاوره مسیر شغلی و توسعه مهارت های فردی و افراد جویای کاری که می خواهند نسبت به توانمندی و کاستی های خود آگاه شوند و جهت آینده شغلی خود نیازمند خدماتی از جنس مشاوره شغلی و یا مهارت افزایی دارند، می پردازد.

محسن جعفری در پایان، نیروی انسانی خلاق، توانمند و کارآمد جهت مدیریت پروژه مدرسه اشتغال، جدید و نوپا بودن طرح مدرسه اشتغال، عدم تجربه و شناخت کافی در این حوزه علی رغم وجود نمونه های داخلی و خارجی، تدوین طرح درس های مورد نیاز و هزینه های بالای اجرای طرح جهت هزینه نیروی انسانی، مکان و لوازم و تجهیزات مورد نیاز را از مهم ترین چالش های این طرح برشمرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =