شناسایی و پرورش استعداد

مرکز تربیتی و پرورشی سلاله از ابتدای سال ۹۴ با مأموریت تربیت و پرورش دانش آموزان سید پسر مستعد  فعالیت‌های خود را طراحی، برنامه‌ریزی نمود

شناسایی و پرورش استعداد

مرکز تربیتی و پرورشی سلاله از ابتدای سال ۹۴ با مأموریت تربیت و پرورش دانش آموزان سید پسر مستعد  فعالیت‌های خود را طراحی، برنامه‌ریزی نمود .

بدیهی است اجرای نمودن چنین ماموریتی بدون اتکاء به تجارب و فعالیت های مراکز و مجامع علمی، تربیتی و استعدادی منجر به از دست رفتن منابع دانشی، انسانی، مالی و تجهیزاتی گوناگون می گردد.

لذا با توجه به اهمیت موضوع، طرح های تربیتی و استعدادی برخی از مراکز و سازمان های جهانی از جمله طرح گلدکیدز، موسسه وان تاسل فنلاند، موسسه جانسون اوکانر ایالت متحده امریکا، و مراکز ایرانی از جمله مدارس تیزهوشان (سمپاد)، طرح شهاب، کانون دانش پژوهان نخبه و … مورد مطالعه قرار گرفت و در این راستا با افراد صاحب نظر و متخصص حوزه مربوطه بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

بر این اساس با توجه به اهمیت داشتن طرحی مشخص و مدون و با در نظر گرفتن سیاست اصولی شناسایی متربیان مستعد و پرورش آنها در زمینه استعدادی دارای الویت، سند طراوت (طرح استعدادی و تربیتی) توسط تیم طرح و برنامه و تربیت و پژوهش ستاد مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله به رشته تحریر درآمد و سعی بر آن بوده که حتی الامکان از نقاط قوت همه طرح­ها استفاده شده و از نقاط ضعف آنها دوری گردد.

فرآیند پرورش و تربیت نیروی انسانی

از آنجاییکه روند پرورش و تربیت نیروی انسانی در مدت ۲۷ سال به صورت یک فرآیند پلکانی و در ۳ دوره تعریف گردیده است لذا لازم است تا به توضیح هر یک از این دوره ها پرداخته شود.

دوره اول: دوره تربیت و آموزش

این دوره به مدت ۹ سال از پایه چهارم تا دوازدهم به طول می انجامد که هدف کلی آن پرورش متربیان مطلوب و تبدیل آنها به نیروهای موثر می باشد. در این دوره فعالیت اصلی مرکز در دو زمینه تربیت و پرورش استعداد می باشد. زمینه تربیتی شامل ۴ سلامت دینی، جسمی، روحی و سیاسی – اجتماعی و زمینه استعدادی شامل ۶ ساحت علمی – فناوری، فرهنگ – هنر، اقتصادی-حرفه ای، مدیریتی، معنوی دینی و سیاسی – اجتماعی می باشد.

دوره دوم: دوره مشاوره و راهنمایی

این دوره به مدت ۸ سال شامل دوران دانشجویی تا کارشناسی ارشد و خدمت مقدس سربازی بوده که هدف کلی آن پرورش نیروهای موثر و تبدیل آنها به نیروهای جریان ساز می باشد. در این دوره فعالیت اصلی مرکز در دو زمینه توسعه مهارتها و استعدادها شامل حمایت جهت تحصیل در رشته های خاص، بورسیه جهت ادامه تحصیل در داخل و یا خارج کشور، حمایت از ایده‌ها، ابداعات و اختراعات و…. و زمینه ارائه خدمات متقابل شامل استفاده به عنوان مربی در مراکز تابعه، همکاری در پروژه های تحقیقاتی، همکاری بعنوان کادر مراکز تابعه و…  می باشد.

دوره سوم: دوره اثربخشی و هم افزایی

این دوره به مدت ۱۰ سال شامل دوران پس از خدمت مقدس سربازی و مدارج عالی تحصیلی به بعد بوده که هدف کلی آن پرورش نیروهای جریان ساز و تبدیل آنها به نیروهای رهبر می باشد. در این دوره فعالیت اصلی مرکز در دو زمینه استفاده از تخصص‌های توسعه یافته در زنجیره ارزش طراحی شده شامل سیستم‌های حوزوی، صنعتی، اقتصادی، پزشکی، فرهنگی- تبلیغی و… و زمینه ارائه خدمات تخصصی به جامعه با استفاده از دارائی‌های تولید شده در زمینه های مختلف حوزوی، پزشکی، مهندسی، مدیریتی و…  می باشد.

لازم به ذکر است که تاکنون تنها دوره اول (دوره تربیت و آموزش) توسط تیم طرح و برنامه و تربیت – پژوهش مرکز طراحی گردیده است که در طرح طراوت مفصلاً به آن پرداخته شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *